JAZZ AD LIBITUM
Moderne tehnologije omogućavaju već odavno brojnim glazbenicima da bez velikih troškova snime vlastiti CD. Tu mogućnost obilno u brojnim kombinacijama koriste dakako i džezisti najrazličitijih stilskih profila i formacija. Broj je tako diskova s jazzom danas rapidno povećan. No tek se minimalni broj interpreta jazza, pogotovo onih koji ne ustrajavaju isključivo na vlastitom repertoaru, može pohvaliti nekom značajnijom prodajom svojih ploča, ostali mogu prodavati svoje diskove na vlastitim koncertima ili ih s vremenom naprosto podijeliti zainteresiranima. Takvi nekomercijalni diskovi ostaju pretežito ipak samo dokumentima razdoblja stvaranja njihovih autora.
No usprkos svim tim činjenicama džezisti razumljivo ne odustaju od opravdanih ili manje opravdanih snimanja, ili pak samo od dokumentiranja pojedinih razdoblja svojih glazbenih dometa, te je broj CD-izdanja s njihovim jazzom velik i još raste, a u svijetu se svakoga mjeseca broji stotinama i u tom broju svakako nije lako, bez obzira na razdoblje i mjesto nastanka kao i na afinitete konzumenata, napraviti izbor koji bi nekomu odgovarao ili stilski nešto sugerirao. Ovako ni nama ne preostaje ništa drugo nego spomenuti najnovija izdanja najpoznatijih autora i samim ljubiteljima jazza ostaviti konačni izbor.
U travnju bilježimo tako i opet desetke zanimljivih CD-projekata raznih profila. Za ljubitelje gypsy swinga pojavljuje se još jedan glazbenik prezimena Reinhardt, također gitarist David, s naslovom Spiritual Project propagirajući misiju, kako sam kaže, glazbe ciganskog evangelizma. Ken Peplowski jedan je od najcjenjenijih klarinetista jazza, kojem se uz bok može u ovom trenutku svrstati još samo vrstan Allan Vache, brat možda poznatijega trubača Warrena. Peplowski se uz pratnju kvarteta (Ehud Asherie, glasovir, Martin Wind, kontrabas i Matt Wilson, bubnjevi i udaraljke) predstavlja novim diskom Entrapture, na kojem na svoj način predstavlja program klasičnih tema Dukea Ellingtona i Fatsa Wallera, ali i onih Beatlesa i Erskina Hawkinsa.
Od modernijih protagonista s tradicionalnom potkom vrijedi spomenuti Sun Ra Arkestra s novim izdanjem Sunrise In Different Dimensions te trio danas 72-godišnjeg pijanista Kennyja Barrona, koji nas na disku Book Of Intuition uz pratnju basista Kiyoshija Kitagawe i bubnjara Jonathana Blakea podsjeća na jazz legendarnih pijanista Buda Powella i Theloniousa Monka. Tu su još avangardni, a nekadašnji dixieland-trombonist Roswell Rudd sa Strenght & Power te afro-latinski perkusionist Chucho Valdes s live albumom Tribute To Irakere. Od modernih europskih improvizatora valja spomenuti diskove trija njemačkog pijanista Michaela Wolnyja Klangsspuren, kojega je u svijet modernog improviziranog jazza gurnuo i nama poznat, diskografski također vrlo agilan, pijanist Joachim Kühn, predstavljen sada i najnovijim CD-om Beauty & Truth.
U izbor je njemačkih jazz-kritičara ušao danas sa tanovitim zakašnjenjem i disk slovenskoga pijanista i imitatora Raya Charlesa iz Celja – Uroša Perića, All Of Me. Perić je disk snimio uz Big band Radiotelevizije Slovenije i solista na trubi Duška Gojkovića. JATP 1958–1960. povijesno je vrlo vrijedan i zanimljiv jam-session jazz-materijal poznatog producenta Normana Granza snimljen u Parizu.
Tu je i CD Sonnyja Rollinsa Holding The Stage s presjekom rada i djelovanja tog velikana tenor-saksofona od 1979. do 2012. s interpretacijama i nekih poznatih skladbi kao što su Ellingtonova In A Sentimental Mood, original Professor Paul, ali i lijepa balada Without The Song. Posebno je u tom velikom izboru i CD Bix Off The Record posvećen legendarnom kornetistu, prerano umrlu Bixu Beiderbeckeu i njegovu jazzu. U izvođenju međunarodnoga seksteta u kojem su svirali američki džezisti, kornetist Andy Schumm, pijanist David Boeddington i bubnjar Josh Duffee, norveški trombonist Kristoffer Kompen, talijanski klarinetist i alt-saksofonist Mauro Poro te švedski bas-saksofonist Frans Sjöström, slušamo originalne izvedbe iz Bixova razdoblja kao što su Wolverine Blues, Lazy River, Swanee, Skylark, O Katharina i druge. Tu su i dva diska trubača Wyntona Marsalisa Blood On The Fields i legendarnoga britanskog slijepog pijanista i skladatelja Georgea Shearinga, Lullaby Of Birdland.
Novost je i CD pjevača Gregoryja Portera Take Me To The Alley. Od modernog jazza vrijedi spomenuti podsjećanje na glasovitoga fuzijskog bas-gitarista Jaca Pastoriusa The Film te na kvartet tenor-saksofonista Erniea Wattsa koji je nedavno gostovao u Zagrebu. Trio pijanista Billa Chirlapa s kontrabasistom Peterom Washingtonom i bubnjarom Kennyjem Washingtonom poznatiji je bio kao prateći sastav pjevača Tonyja Bennetta, s kojim je osvojio i nagradu Grammy, a u ulozi kojeg je naslijedio trio Ralpha Sharrona. Iz razdoblja modernoga jazza ovo je prilika spomenuti i dva nedavno objavljena albuma, prvi nosi naziv A Tribute to Ornette, a svoju su naklonost tom alt-saksofonistu i autoru snimkama podarili The Dave Liebman Group i europski duo Ernst-Ludwig Petrowski i supruga mu vokalistica Uschi Brüning. Od europskih predstavnika suvremenoga jazza u taj vremenski kontekst ulaze i diskovi francuskoga kontrabasista Henryja Texiera Dakota Mab i njemačkoga vibrafonista, i nekadašnjeg suradnika Cheta Bakera, Wolfganga Lackerschmida te njegova brazilskog trija Samba Gostoso. Za ljubitelje bluesa, swinga i gospel-songa imamo i novi album Brende Boykin, još jedne američke obojene pjevačice koja karijeru traži u Europi. S triom njemačkoga blues-pijanista Jana Luleya snimila je nedavno vrlo uspio CD See Ya Later.
U ovom su kratkom, ali svakako recentnijem diskografskom izboru navedena neka nova izdanja, pri čemu su iz razumljivih razloga izostala imena etiketa njihovih izdavača. Ipak, za informaciju ljubiteljima jazz-diskografije, ona se kreću od poznatog američkog Blue Notea, preko nekih novijih i manje poznatih mahom nezavisnih produkcija pa sve do etabliranoga njemačkog ECM-a.
Klikni za povratak